Tiedote 12.6.2017

JEAN JA AINO SIBELIUKSEN HÄÄMATKAKOHTEEN AVAJAISET MONOLA-JUHLAVIIKOLLA

Kunnostetun Jean ja Aino Sibeliuksen häämatkakohteen, Monolan aitan, avajaisia vietetään ensimmäistä kertaa järjestettävällä Monola-juhlaviikolla Lieksassa 3.–8.7.2017, kun Sibeliusten häämatkasta Pieliselle on tullut kuluneeksi 125 vuotta.
Juhlaviikko huipentuu lauantaina 8.7. klo 16.00 Monola-gaalaan, joka on samalla suurelle yleisölle avoin Monolan aitan avajaisten päätapahtuma.  Aitan avajaisjuhlallisuuksia kunnioittaa läsnäolollaan eduskunnan puhemies Maria Lohela, joka esittää valtiovallan tervehdyksen Monola-gaalassa. Yleisö pääsee tutustumaan Monolan aittaan juhlaviikolla järjestettävillä veneretkillä.

MONOLA-JUHLAVIIKKO LIEKSASSA 3.–8.7.2017

Monola-juhlaviikon päätapahtumassa Monola-gaalassa kuullaan Sibeliuksen alkuperäinen Karelia-musiikki, jossa esiintyvät Sari Kaasinen, runonlaulu, Liisa Makkonen, viulu, Jussi Makkonen, sello, Nazig Azezian, piano sekä Kamarikuoro Kaisku. Sovituksen Monola-gaalaa varten tekivät Jussi-Matti Haavisto ja Matti Makkonen.

Juhlaviikon ohjelmassa on Monola-gaalan lisäksi opastettuja, ohjelmallisia veneretkiä Monolaan, konsertteja eri puolilla Lieksaa, Timo Koivusalon Sibelius-elokuva, Monola-valokuvanäyttely Lieksan asemamakasiinissa, musiikkituokioita Lieksan kirkon kellotapulissa sekä opastettuja kiertokävelyitä kirkkopuistossa. Osaan juhlaviikon tapahtumista on vapaa pääsy. Monola-juhlaviikon järjestää Monola-seura ry.
Monola-juhlaviikon koko ohjelma tiedotteen lopussa ja osoitteessa www.monola.fi.

MONOLAN HÄÄMATKA-AITAN KUNNOSTUSHANKE

Sibeliuksen häämatkakohteen, Monolan aitan, kunnostamisen on toteuttanut Sibelius 150 -juhlavuonna 2015 perustettu Monola-seura ry. Aitta kunnostettiin Leader-hankkeena vuosina 2016–2017.  Lieksan kaupunki päätti maaliskuussa 2016 lahjoittaa omistamansa Monolan aitan Monola-seuralle sekä vuokrata maa-alueen.  Vaara-Karjalan Leader ry esitti rahoituksen myöntämistä aitan kunnostamiseen toukokuussa 2016, ja Pohjois-Karjalan ELY-keskus vahvisti rahoituksen syksyllä 2016. Leader-hankkeen mahdollistivat Jussi Makkosen omarahoitusosuudeksi lahjoittamat levy- ja konserttituotot. Hankkeen toteutumista edelsi useiden lieksalaisten vuosikymmeniä kestänyt toiminta aitan säilyttämisen ja kunnostamisen puolesta.

Monolan aitan kunnostuskustannukset ovat n. 59 000 euroa ja siihen liittyvän kehittämishankkeen kustannukset 25 000 euroa. Aitan kunnostustyöt on tehty yhteistyössä Museoviraston kanssa restaurointiperiaatteella ja kaikki rakennuksen eri kerrostumat säilyttäen.

Aitan kunnostushankkeen avulla saatiin säilytetyksi kulttuuri- ja sivistyshistoriallisesti arvokas kohde ja miljöö sekä luoduksi edellytyksiä kulttuuri- ja kulttuurimatkailutoiminnan kehittämiselle. Hankkeen jälkeisen toiminnan hoitamiseksi kootaan matkailu-, kylä- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyöverkosto sekä kerätään Monolaan ja Sibeliuksiin liittyvää perinnettä ja historiaa tulevien käyttäjien tarpeisiin. Tietoa Monola-hankkeesta ovat viime vuosina maailmalle vieneet sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian, joiden Sibelius-konserteissa eri puolilla maailmaa on ollut satoja tuhansia kuulijoita.

Aitan kunnostustyön tekivät kirvesmiehet Hannu Muikku ja Olavi Saarelainen. Projektin ripeästä etenemisestä on kiittäminen erityisesti kymmeniä innokkaita talkoolaisia.

MONOLA-PALKINTO 2017

Monola-gaalassa jaetaan järjestyksessä toinen Monola-palkinto. Sääntöjen mukaan Monola-seura voi myöntää palkinnon ansioituneelle yksityiselle henkilölle tai yhteisölle, joka on ollut merkittävällä tavalla tukemassa Kalevalan, karelianismin ja Sibeliuksen perinnön vaalimista Pielisen-Karjalan alueella. Palkinto myönnetään joko paikalliselle, maakunnalliselle tai valtakunnalliselle vaikuttajalle.

Monola-seura myös uudistaa taiteilijakareliaanien perintöä pyrkien toiminnallaan edesauttamaan taiteen syntymistä nykypäivänä Pielisen vaikutuspiirissä. Monola-palkintona jaetaan taidetta, jonka tekijöillä on yhteyksiä Pielisen Karjalaan tai jotka ovat olleet luomassa taidettaan Pielisen Karjalan alueella.
Ensimmäinen Monola-palkinto myönnettiin Monola-aktiivi ja kotiseutuvaikuttaja Terttu Heiskanen-Timoselle. Palkinnon luovutti Lieksan Monola-gaalassa 9.7.2016 ministeri Lauri Tarasti, Suomen Sibelius-seuran pitkäaikainen puheenjohtaja. Ensimmäinen Monola-palkinto oli kuvataiteilija, professori Kuutti Lavosen lahjoittama serigrafia "Le miroir" ("Peili"), 160 cm x 120 cm, 2016.

MONOLA-JUHLAVIIKON OHJELMA

AVAJAISKONSERTTI KYLÄNLAHDEN VAARANIEMELLÄ
Kylänlahden Vaaraniemellä metsästysseura Haralan Erän talolla maanantaina 3.7. klo 18.00. Konserttipaikalta avautuvat komeat näkymät Pieliselle, minkä vuoksi paikkaa kutsutaankin köyhän miehen Koliksi. Konsertissa kuullaan Pielisen alueesta vaikutteita saaneita sävellyksiä. Jean Sibelius kävi aikanaan hakemassa innoitusta sävellyksiinsä Pielisen maisemista. Samoin teki Heino Kaski, joka oli seitsemän vuoden ikäinen Sibeliusten tehdessä häämatkansa Kasken lapsuuden maisemiin Pielisjärvelle. Konsertissa kuullaan mm. Heino Kasken harvinainen ja ennen julkaisematon sellosonaatti vuodelta 1923. Konsertissa esiintyvät Jussi Makkonen, sello, Nairi Azezian, huilu ja Nazig Azezian piano. Monola-seuran puheenjohtaja Elli Oinonen-Edén kertoo konsertin alussa Heino Kasken ja Jean Sibeliuksen välisestä yhteydenpidosta ja kirjeenvaihdosta. Liput konserttiin 15/5 €.

PÄIVITTÄISET VENERETKET 3. –7.7. MONOLAN AITALLE
Hotelli Puustellin laiturista. Lähdöt klo 13. Veneretkillä tutustutaan Jean ja Aino Sibeliuksen häämatkakohteeseen, Monolan aittaan. Opastetuilla veneretkillä kuljetaan puisilla koskiveneillä sama reitti, jota Sibeliuksetkin kulkivat aikoinaan. Oppaina veneretkillä toimivat tiistaina ja torstaina Jussi Makkonen ja Nazig Azezian sekä maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina Lieksan matkailuoppaat. Retkien ohjelmaan sisältyy myös joko sellisti Jussi Makkosen ja pianisti Nazig Azezianin lounaskonsertti Hotelli Puustellissa tiistaina ja torstaina ennen retkelle lähtöä tai lieksalaislähtöisen kanteletaiteilija Matleena Knuutin kanteletuokio Monolanniemen laavulla maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Laavulla nautitaan myös nuotiokahvit osana retken ohjelmaa. Veneretken hinta 30 euroa, sisältäen opastetun veneretken turvavarusteineen sekä retkeen liittyvän lounaskonsertin tai kanteletuokion sekä kahvin ja kahvileivän Monolanniemen laavulla.

MONOLA-VALOKUVANÄYTTELY
Valokuvanäyttely 'Kuvia aitan kunnostamisesta' on avoinna Lieksan asemamakasiinissa 3.–7.7. klo 10–18, jolloin näyttelyyn on vapaa pääsy.

Näyttelyn yhteydessä on avoinna myös Monola-juhlaviikon infopiste, josta on juhlaviikon aikana saatavana esitteitä sekä lippuja kaikkiin juhlaviikon tapahtumiin.

MUSIIKKITUOKIOT LIEKSAN KELLOTAPULISSA JA OPASTETUT KIERROKSET KIRKKOPUISTOSSA
Kanteletaiteilija Matleena Knuuti esiintyy Lieksan kellotapulissa tiistaina 4.7. tasatunnein klo 14, 15, 16 ja 17. Kellotapuli oli nykyisellä paikallaan Jean ja Aino Sibeliuksen saapuessa kesällä 1892 Joensuusta sisävesilaivan kyydissä Lieksan kirkkorantaan. Celina von Fieandt, joka ohjasi Sibeliukset majoittumaan Pielisen rannalle Monolaan, on haudattu kellotapulin juurelle Lieksan kirkkopuistoon. Celinan tuolloin jo edesmennyt puoliso oli Sibeliuksen vanhoja tuttuja Hämeenlinnan ajoilta.

Kanteletuokiot kestävät noin 15 minuuttia, jonka jälkeen Terttu Heiskanen-Timonen tutustuttaa kuulijat Sibeliuksen häämatkan vaiheisiin sekä Lieksan kirkkojen ja kirkkopuiston historiaan noin puolen tunnin mittaisella opastetulla kävelykierroksella. Kanteletuokioon ja opastetulle kirkkopuistokierrokselle on vapaa pääsy, ohjelmamaksu 5 €.

TIMO KOIVUSALON SIBELIUS-ELOKUVA
Torstaina 6.7. klo 19 nähdään Timo Koivusalon ohjaama ja käsikirjoittama Sibelius-elokuva (2003) Lieksan kulttuurikeskuksen Brahe-salissa. Elokuvassa seurataan Jean Sibeliuksen elämää lapsuudesta vanhuuteen. Koivusalon Sibelius kuuluu suosituimpien kotimaisten elokuvien joukkoon. Elokuvan pääosissa nähdään Martti Suosalo, Miina Turunen, Heikki Nousiainen ja Seela Sella. Elokuvassa Aino Sibeliusta näyttelevä Miina Turunen esitti Ainon roolin Koli-teatterin Sibeliuksen paluu -näytelmässä vuosina 2001–2003. Elokuvaesityksellä Monola-seura ry osallistuu Heinähulinat-tapahtuman järjestämiseen yhteistyössä Lieksan Lehden ja Lieksan kaupunkikeskusyhdistys ry:n kanssa.  Elokuvaan on vapaa pääsy.

MONOLA-GAALA LIEKSAN KULTTUURIKESKUKSESSA
Monola-juhlaviikko huipentuu 8.7. klo 16.00 kolmatta kertaa järjestettävään Monola-gaalaan. Monola-gaalassa Lieksan kulttuurikeskuksessa vietetään Monolan aitan virallisia avajaisia. Valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen tuo eduskunnan puhemies Maria Lohela.

Monola-gaalassa kuullaan Sibeliuksen alkuperäinen Karelia-musiikki, joka on sävelletty melko pian Jean ja Aino Sibeliuksen häämatkan jälkeen. Alkuperäisessä Karelia-musiikissa yksi osa on kalevalaista runonlaulua, jota yli 80-vuotias Shemeikka lauloi Sibeliukselle hämyisessä pirtissä Korpiselän Mysysvaarassa keskeytyksettä yli vuorokauden. Ensiesityksessä vuonna 1893 runonlauluosuudet esitti Larin Paraske. Monola-gaalassa Karelia-musiikin esittävät Jussi-Matti Haaviston ja Matti Makkosen sovituksena Sari Kaasinen, runonlaulu, Liisa Makkonen, viulu, Jussi Makkonen, sello, Nazig Azezian, piano sekä Kamarikuoro Kaisku, johtajana Mari-Annika Heikkilä. Liput Monola-gaalaan 35 €.

GAALAILLALLINEN JOENSUUSSA
Monola-gaalan jälkeen lauantaina 8.7. klo 20.00 Pohjois-Karjalan maakuntaliitto isännöi gaalaillallista Joensuun Original Sokos Hotel Kimmelissä. Gaalaillallisella esiintyvät Hämeenlinnan Sibelius-seuran puheenjohtaja, Suomen kansallisoopperan entinen pääjohtaja ja pianisti Erkki Korhonen, joensuulainen pianisti Otto Korhonen, viulisti Liisa Makkonen sekä sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian. Illalliskortit gaalaillalliselle 28 €/42 €.

Pohjolan Matka järjestää bussikuljetukset Joensuusta Lieksaan Monola-gaalaan ja Lieksasta Joensuuhun gaalaillalliselle. Edestakaisen bussimatkan hinta on 10 €.

Hotellli Puustelli tarjoaa Monola-juhlaviikon vieraille edullisemman majoituksen 3.–8.7. ja Joensuun Original Sokos Hotel Kimmel Monola-gaalan vieraille 8.7.2017.

Liput kaikkiin Monola-juhlaviikon tapahtumiin Johannan kirjapuodista Lieksasta sekä verkkokaupasta www.store.charmi.eu.

Lisätiedot Monola-juhlaviikon ohjelmasta:
Jussi Makkonen